להתחברות

חכם ונביא | עמוד דיון

יש להתחבר למערכת בכדי לצפות בעמוד זה

ראשי פרקים

הלכה למשה מסיני

לקריאה

מהי איכות הנבואה

לקריאה

חכם עדיף מנביא

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
יונתן כריש
11.01.2017 17:40

נראה שניתן להמשיך את שיטת הרמב"ם גם על התכונות המופיעות בגמרא שאינן מופיעות במפורש בדבריו (אולי הוא רומז אליהן בכותבו בהלכות דעות "שלם בגופו"). העושר והכוח הפיזי, כמו הענווה, תפקידם לתת לאדם פניות כדי לשקוע במושכלות.

user profile image
עורך
11.01.2017 13:28
אין ספק כי נדרש רקע רעיוני לטובת דיון זה (ולכל דיון). הנחת העבודה היא כי חברי הפורום הם בעלי רקע מסוים בתחום. עם זאת אין ספק שהוספת דברי רקע יכולים להועיל.

לטובת העניין, ניתן למצוא כאן סיכום קצר לשיטת הרמב"ם בנושא התכונות הנדרשות לנביא ומדוע נצרכות תכונות אלו לנבואה. כמובן שהדברים נובעים מתוך תפיסתו את מהות הנבואה. סיכומים דומים יתקבלו בברכה.

באם רוצים לערוך דיון על מקורות ראשוניים יותר ניתן לקחת את המקור בגמרא העוסק בתכונות הנביא ולשאול:

1. מדוע תכונות אלו נדרשות לנביא?

2. מה דבר זה מלמד על מהות הנבואה ותפקידה?

user profile image
אפי פרידמן
10.01.2017 23:14

אני לא מדבר על יחסי רבי-חסיד, אלא על מעמדו המטאפיזי של ה'צדיק', לא כדמותו הפרסונאלית ויחסיו עם חסידיו, אלא כמעביר שפע לעולם. צינור רוחני הכרחי, 'בחינת משה שבכל דור ודור'. ממש לא מחויב למערכת לוגית רציונאלית של קבלת ומסירת התורה. במילה אחת,  נביא.

user profile image
רולי בלפר
10.01.2017 22:27

החלוקה הזו לא מתחילה משוורץ אלא מג'יימס וכנראה גם לפניו. תבונה מול אמונה זה לא החילוק שאותו הבאתי. עיין שוב. בסטיה מנושא הדיון – אני חושב שדווקא היכרות עם יחסי רבי-חסיד הם שמחדדים עבורי הבדלים עמוקים בין הפן של הנביא לפן של הפוסק. אבל כל זה אקזמפלר, ולא הנושא עצמו.

מקורות אחרונים

חברי בית המדרש