להתחברות

צריכת בשר מגידול תעשיתי | עמוד דיון

תקציר

צריכת בשר מגידול תעשיתי

לאדם ניתנה רשות להשתמש בבע"ח לצרכיו

לאדם ניתנה רשות להשתמש בבע"ח לצרכיו

וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ (בראשית א כח).
לאדם ניתנה רשות להשתמש בבע"ח לצרכיו. כמובן ששימוש זה צריך ויכול להיעשות בצורה מושכלת ומידתית. יתר על כן, ניתן לומר שהשימוש בבע"ח הוא חלק מתיקון העולם, ציוות בע"ח למטרותיו הנעלות של האדם.

הסבל אינו מצדיק את התועלת

הסבל אינו מצדיק את התועלת

למה נברא באחרונה? שלא תזוח דעתו עליו אומ' לו יתוש קדמך במעשה בראשית (תוספתא סנהדרין פרק ה).

הסבל של בע"ח בגידולם לצורך האדם אינו מצדיק את התועלת שהאדם מפיק מכך. יתר על כן, צורת הגידול המודרנית מביאה לכך שאכילת בשר פחות בריאה מאשר צריכת מזון צמחוני וייתכן אף שפוגעת בכשרותו ההלכתית של הבשר.

סיכום

בשנים האחרונות התעורר ויכוח בתוך עולם התורה לגבי שאלת הצמחונות .
מצד אחד התורה התירה אכילת בשר מאידך המזון שאלוהים נתן לאדם בספור הבריאה היה של צמחים בלבד ורק לאחר המבול אכילת בשר הותרה , ויש הטוענים שהיתר זה נתן בדיעבד לאחר שהתברר בדור המבול המושחת שהאדם איננו בשל עדיין לרמה המוסרית הגבוה הנדרשת .

במקביל , איסורי צער בעלי חיים הנם אסורים מדאורייתא , ולכן מרבית הפוסקים אסרו למשל על פיטום אווזים.

אין מחלוקת שהצורה שבה מגדלים את בעלי החיים (הן לבשר והן לחלב ולביצים) היא פגיעה חמורה בצער בעלי חיים.

השאלה היא האם זהו גם גורם לאיסור אכילה  או במילים אחרות האם הבשר שנוצר בתנאים אלו איננו כשר .

הדיון המורחב

היבט מוסרי

x

האם יש הצדקה מוסרית לגידול בע"ח לצורך האדם? האם צורת הגידול המודרנית, המתועשת, מורידה מהצדקה זו? האם היבטים מוסריים אלו פוגעים בכשרות הבשר?

x

הסבל שנגרם לבעלי החיים בעת השימוש בהם לצורך האדם אינו דבר חדש אך הוא קיבל משנה תוקף בעקבות המהפכה התעשייתית והעירונית. שימוש בבעלי חיים ללא גרימת סבל כמעט ואיננה אפשרית אך הדברים יכולים להיעשות בצורה מידתית ומבוקרת בהינתן חקיקה נכונה ואכיפתה.

ד''ר דגנית בן דב

7 תגובות
  • x

    עבדתי במשקי חי שונים והייתי עד לכך שהסבל שנגרם היום לבעלי החיים, אפילו אם נדבר רק על גידול שנעשה כחוק, הוא עצום. האדם הממוצע מקבל תחושה לא נוחה כאשר הוא נפגש פנים אל פנים עם אותם בעלי חיים, הוא לא היה מוכן לעשות את הפעולות הנעשות להם בעצמו.

    Contradict

    רונן בר

  • x

    אפילו מבחינה תזונתית וכלכלית עדיף לצרוך אוכל מן הצומח, יש בו כמעט את כל מה שיש בבשר ואת מה שאין ניתן להשלים בעזרת תוספים.

    Proof

    אורית אופיר

  • רונן בר

  • x

    התורה מתירה לאדם להשתמש, לרדות, בעולם החי. מצד שני, בהלכות רבות, כגון כלאיים ושביתת הבהמה בשבת, רואים שההלכה מכתיבה לנו יחס הוגן כלפי בעלי החיים. הרמ"א מגדיר את השימושים המותרים כדבר שהוא צורך לאדם. ניתן להתווכח מה נחשב כצורך לאדם, אך ודאי שאכילה היא צורך בסיסי, על כן מותר להשתמש בבע"ח לאכילה כל עוד זה נעשה בצורה סבירה. מהיכרותי האישית, מטרת החקלאי הממוצע היא יצור מזון לאדם בצורה שתהיה סבירה והוגנת כלפי בעלי החיים.

    Proof

    הרב דוד אייגנר

  • x

    נכון אומנם שאכילה היא צורך, אך ודאי שחלק משיקולי החקלאי הם צמצום עלויות והגדלת רווחים, האם גם אלו יותרו על חשבון סבל של בעלי חיים? מחד אנו יודעים שמותר לחרוש בבהמה, כלומר להשתמש בה לצורך כלכלי למרות שהדבר גורם לה סבל, מאידך, ישנה הלכה שיש לפרוק בהמה ממשאה בשבת בדרך שישברו הכלים כדי לא לעבור על איסורי שבת וצער בעלי חיים. נראה שההבדל בין המקרים הוא בכך שחרישה היא צורך מקובל ואינה גורמת לסבל רב. כלומר, גרימת סבל לבעל חיים לצורך כלכלי הותרה במקום של סבל סביר וצורך מצוי.

    הרב שלמה אישון

  • x

    גם ניסויים רפואיים נחשבים צורך לאדם, זה לא רק צורך במובן האנוכי, זה הרבה יותר מזה. מטרת האדם בעולמו היא להכיר במי שאמר והיה העולם, ע"י כך לבוא לידי חיים ערכיים יותר ולהביאנו לחיי נצח. כאשר אדם משתמש בבעלי החיים הוא רותם גם אותם למטרה נעלה זו.

    וירדו בדגת הים>

    לצפייה>

    הרב ד"ר רצון ערוסי
    Proof

    הרב ד"ר רצון ערוסי

  • x

    דגנית, אמרת כי גרימת סבל לבעלי חיים בגידול לצורך האדם היא כמעט בלתי נמנעת ועל כן יש לצמצמה. האם בדבריך ישנה התפשרות על עמדה מוסרית לטובת אילוצים מציאותיים – אם כבר צורכים בשר, אז שיהיה בצורה הכי טובה? או שמא את מצדדת בעמדה מוסרית עקרונית – צורכי האדם קודמים לצורכי בעלי החיים?

x

מעבר לשאלה המוסרית של התעללות בחיות יש לשאול האם יש בעיית כשרות בחיות שנעברו בהן עברות של צער בעלי חיים. אנו מכירים איסורים שעשיית האיסור אוסרת את הדבר לעולם, לדוג' צמח שגדל באיסור כלאי האילן, מעבר לכך שנעשה איסור, הצמח אסור באכילה, לעומת זאת ישנם איסורים שהעובר עליהם אינו אוסר את השימוש בדבר שבו נעשה האיסור, לדוג' כלאי בהמה, גם אם מרביעים שתי בהמות אסורות, הולד שיוצא מפעולה זו הוא מותר לשימוש. ההבדל נעוץ בשאלה האם האיסור הוא מתמשך עד לזמן ההנאה מהאיסור, בכלאי האילן, האיסור ממשיך להתקיים, בכלאי בהמה נעשתה פעולה חד פעמית, רגעית. משיקולים אלו נראה שיש לאסור בהמות שהצער בעלי חיים שהן עברו משפיע על הבשר עצמו, כגון במה שמכונה "עגלי חלב", עגלים שבשרם שומני במיוחד בגלל שהם הוחזקו ללא יכולת תנועה. יתר על כן, יש מקום לומר שאם בדבר מסוים העולם נעשה פרוץ ומרבה באיסורים נוכל לאסור את הדבר בו נעשה האיסור כדי לגדור את הפרצה, ע"כ יש מקום לומר שגם במקומות בהם מדובר בצער בעלי חיים שלא משנה את הבשר ממש, כגון, צפיפות בלולים, הדבר יהיה אסור משום גדירת הפרצה שבדבר.

הרב יהודה הלוי עמיחי

הרב יהודה הלוי עמיחי

היבט הלכתי

x

צורת הגידול המודרנית והמתועשת מביאה לשאלות הלכתיות לגבי כשרות המוצרים מן החי שאינן קשורות באופן ישיר לעניין צער בעלי חיים.

x

בהמה שהיא טריפה, כלומר, שיש לה פגיעה שתביא אותה אל מותה בתוך שנה, הרי היא אסורה באכילה, גם אם נשחטה כדין. גורמי הטריפות הם רבים ואין אפשרות מעשית לבדוק את כולם, על כן אנו בודקים רק את הטריפות השכיחות ואת השאר אנו מכשירים מכוח כך שאנו מניחים שרוב הבהמות בריאות. לפיכך במקום שיולד חשש לסוג טריפה מסוימת אנו נצטרך לבדוק את אותה טריפה. צורות הגידול בימינו עלולות להביא לטריפות רבות, כמו פגיעה במעיים, נכון להיום לא בודקים טריפות אלו ובדיקה זו היא מסובכת ואורכת זמן רב, עובדה זו מעלה את הספק לגבי כשרות הבהמות. יתר על כן, יש לזכור שגם חלב וביצים הבאים מטריפה אסורים באכילה, ולכן יש לשאול על כל תעשיית המזון מן החי.

הרב נחמיה טיילור

3 תגובות
  • x

    כאשר אנו אומרים שרוב הבהמות כשרות אין אנו דנים על עניין סטטיסטי, אף אחד לא הלך ובדק את כל הבהמות וראה שרוב הבהמות אינן טרפות, אנו מניחים שזו המציאות, הנחה זו נקראת בהלכה "רובא דליתא קמן", כלומר, רוב שאינו לפנינו, אנו מניחים שכך מצב רוב הפריטים בעולם, הנחה זו מתבססת על כך שאנו רואים את העולם כמערכת שמתנהלת באופן תקין בעולם תקין רוב הבהמות אמורות להיות בריאות. הגידול התעשייתי הפך את המציאות של בעלי החיים למציאות לא תקינה, לא טבעית ואף לא מוסרית. יש כאן שתי בעיות, האחת, ההלכתית הפשוטה, זו שהוראתה לעיל, אך יש כאן ענין עמוק יותר, האדם קיבל את הרשות להשתמש בעולם כל עוד הוא משתמש בו באופן תקין וסביר, אז הוא רשאי להניח שהעולם הוא תקין ורוב הבהמות בריאות, אך כאשר האדם משתמש בעולם באופן לא תקין ממילא נשללת ממנו הרשות לשימוש בעולם.

    Proof

    הרב שבתי רפפורט

  • הרב דוד אייגנר

  • x

    להרחבה בנוסח הכלל ההלכתי ב"רובא" וחזקה ראו סוגיית היוריסטיקה וסטטיסטיקה

    מעבר סוגיה

    מעבר סוגיה

דיון משולב

עורך

הרב דוד אייגנר

תגובה אחת
  • Question

    יונתן כריש

ראשי פרקים

היבט מוסרי

לקריאה

היבט הלכתי

לקריאה

דיון משולב

לקריאה

תגובות אחרונות

user profile image
יונתן כריש
3.03.2016 13:50

ואם זה לא מזיק, אלא פשוט מיותר, האם זה מצדיק פגיעה בבעלי חיים? מדוע?

user profile image
הרב דוד אייגנר
1.03.2016 10:57
מבירור שערכתי התמונה שעלתה היא שאמנם יש הרבה בעלי חיים שסובלים, אך מבינה סטטיסטית לא מדובר באחוז גבוה הרבה יותר של בעלי חיים שסובלים, אחוז הטריפות לא עלה באופן משמעותי מעבר למה שהיה פעם (ודאי לא במשק החלב ופרות מרעה שאני מכיר מקרוב), אחוז הניתוחים הקיסריים הוא ממש אפסי, כמו כן בניתוחי היסט קיבה מדובר בכמה עשרות בודדות בשנה, מתוך 120,000 פרות חולבות. במילים אחרות רובא דאיתא קמן או דליתא קמן מסתמך הרבה פעמים על כמה סביר להניח כיצד המציאות נראית, ולדעתי המציאות לא השתנתה באופן כל כך משמעותי שמצריך לבחון את כל החזקות הידועות עד היום.
user profile image
הרב דוד אייגנר
1.03.2016 8:46

אם יוכח בצורה מוחלטת שאכילת הבשר היא מזיקה באופן גורף לאדם, אזי יתכן שיש מקום לאסור את אכילת הבשר מדין ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, כמו שקיים איסור הלכתי ברור לעשן סיגריות מחמת הנזק שנגרם לאדם, ולא מצד שאל תפגע בבעלי החיים. אולם כל עוד משרד הבריאות לצורך הענין ממליץ על אכילת מוצרים מן החי (גם במסגרת הגיוון והכמויות) זה ודאי יוגדר כצורך של האדם. ההלכה ערה לכך שייתכנו שינויים בצורך האדם, כשיוברר מעל לכל ספק שישנו שינוי בצרכי האדם, תהיה לכך גם משמעות הלכתית.

מקורות אחרונים

חברי בית המדרש